Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2014

Ο θεσμός της προίκας στο Βυζάντιο

       
Η προίκα δινόταν στο ζευγάρι με σκοπό να αποτελέσει αυτή βοήθημα για τα βάρη του γάμου. Κατά κύριο λόγο δινόταν από τον πατέρα, αν όμως ο πατέρας είχε πεθάνει, αυτή περνούσε στα χέρια του μεγαλύτερου γιου, όπως άλλωστε και η ευθύνη για τη μητέρα του και για τα μικρότερα του αδέρφια.[1]

     Οι γονείς βέβαια έδιναν την προίκα στα παιδιά τους αν είχαν πρώτα από όλα συμφωνήσει για το γάμο που θα τελούνταν. Αν όμως δεν συμφωνούσαν, παραδείγματος χάριν αν ο γιος τους παντρευόταν μια γυναίκα την οποία δεν την αποδέχονταν, δεν του έδιναν προίκα. Ακόμα και αν ο γιος τους πέθαινε, η γυναίκα του δεν μπορούσε να διεκδικήσει την προίκα από τους γονείς του, εφόσον εκείνοι δε συναίνεσαν για το γάμο τους.[2]
Παρόλα αυτά η προίκα διασφαλιζόταν από τη νομοθεσία και έτσι οι σύζυγοι ή οι γονείς μπορούσαν να κινηθούν και να εξασφαλίσουν με βάση αυτή το δίκιο τους.
Μια συμφωνία για προίκα μπορούσε να είναι είτε προφορική είτε γραπτή.[3] Ακόμα δηλαδή και με μια προφορική υπόσχεση, ο πατέρας ήταν υποχρεωμένος να δώσει την προίκα που υποσχέθηκε.[4] Επιπλέον, αν είχε τελεστεί ο γάμος ο πατέρας, μέσα από τη διαθήκη του θα μπορούσε να αφήσει περισσότερα ή να αφαιρέσει κάτι από την προίκα που είχε προσφέρει στην κόρη του, υπήρχε δηλαδή και αυτή η δυνατότητα αλλαγών.[5]



[1] Αρμενόπουλος Κ. Εξάβιβλος, βιβλ. Δ. τιτλ.Ι΄, παρ.26.
[2] Αρμενόπουλος Κ. Εξάβιβλος, βιβλ. Δ. τιτλ.Ι΄, παρ.40.
[3] Αρμενόπουλος Κ. Εξάβιβλος, βιβλ. Δ. τιτλ.Ι΄, παρ.9.
[4] Αρμενόπουλος Κ. Εξάβιβλος, βιβλ. Δ. τιτλ.Ι΄, παρ.10.
[5] Αρμενόπουλος Κ. Εξάβιβλος, βιβλ. Δ. τιτλ.Ι΄, παρ.6.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου